Enjoy free delivery on all orders over €50

Eskobablog 9 - Oktober: de maand om te veranderen

Het is oktober: tegenwoordig de maand van de nieuwe gewoonten. Waarom, dat weet ik niet, maar het is stoptober (roken), buy nothing new maand (shoppen) en ook opruimchallenge-maand bij De Volkskrant. Overal gaat het over opruimen en ontspullen. Ik haak er graag op in met wat tips voor de beginnende opruimer. Maar soms hoor je ineens een tegengeluid, en terecht, van mensen die hun huis helemaal niet leeg willen maken en juist graag dingen bewaren. Dat is ook prima!

Op mijn site zeg ik het en ook in persoonlijke gesprekken, en ik meen het ook: niet alles moet weg. Opruimen om het opruimen? Nee! Omdat het ineens een modeverschijnsel is? Nee!

Als je een huis vol hebt maar er geen problemen mee hebt, als je weet wat je hebt en waar het is, dan zou ik mijn tijd beter weten te besteden.

Heb je last van je spullen of het teveel ervan, staan ze in de weg? Zitten ze je mentaal in de weg? Ja, dan moet je op gaan ruimen. Dan ben je op het punt waar je er beter van wordt als je minder spullen hebt.

Stap voor stap

Voor al die mensen die wel een probleem hebben met hun teveel aan spullen, is er een oplossing: stap voor stap opruimen.

Je kunt, zegt journalist Stefanie Bottelier in De Volkskrant, ironisch genoeg een kast vullen met alle boeken die er over ontspullen en opruimen zijn verschenen. En dat zei zij al in oktober 2016, en sinds die tijd zijn er nog véél meer boeken bij gekomen.

Maar heb je echt zo’n boek nodig? Ik denk van niet. Als jouw probleem groter is dan wat te veel zooi, zoals bijvoorbeeld hoarding of als je concentratieproblemen hebt, heb je waarschijnlijk meer aan een professional die je komt helpen. Andere mensen moeten hun voornemen om op te ruimen waarheid laten worden en dat begint met het vrijmaken van tijd. Maak een afspraak met jezelf en schakel afleidingen uit. Dat is stap 1. En je moet je actiegebied afbakenen: niet het hele huis ineens, dat gaat zeker niet werken, maar een regio in je huis: de keuken, de berging, de kledingkast. Dat is stap 2. Lukt het je niet na herhaald proberen, dan kan het een idee zijn om eens een opruimcoach uit te nodigen.

Blij worden hoeft niet altijd

Met gezond verstand en een dosis realisme kom je een heel eind: kom je dingen tegen die je was vergeten, dubbel hebt en/of al jaren niet hebt gebruikt, dan kunnen die weg. Nog goed bruikbaar? Kringloop. Zet het niet lukraak neer maar zorg van tevoren voor dozen, bakken of Ikeatassen waar je spullen in kunt groeperen. Uit al die opruimboeken kun je trucjes halen, maar ze moeten wel werkbaar zijn. De Japanse Marie Kondo, met wie het eigenlijk is begonnen, wil dat je alles op de vloer uitspreidt, maar wie doet dat nou? Dan haar beroemde criterium: je moet er blij van worden. Aan veel mensen niet besteed, je hebt toch ook gewoon nuttig spul in huis. Laat dat voor wat het is en wees realistisch.

De juiste volgorde

Belangrijke tip 1: bezwijk niet voor de verleiding om doosjes, mapjes of kastjes te kopen om je spullen ‘in op te ruimen’. Grote kans namelijk dat je iets koopt wat ná het opruimen toch niet handig blijkt te zijn. Zit je daar weer mee.

Belangrijke tip 2: begin met wat het nodigst opgeruimd moet worden en waar je niet emotioneel aan gehecht bent. Papieren of keukenkastjes bijvoorbeeld. Je krijgt er namelijk zelfvertrouwen van als het je lukt. En dan wordt het gemakkelijker om verder te gaan. Sentimentele dingen opruimen bewaar je het beste tot het laatst. Geniet, al doende, van de ruimte die je schept en pak door! En wat er het huis uit kan, breng dat ook daadwerkelijk weg. Voel je je lichter na afloop? Klopt! Goed gevoel hè?