Enjoy free delivery on all orders over €50

Eskobablog 13 - Voorjaarsopruiming

Je kunt er moeilijk omheen de laatste tijd: het is voorjaar geworden! Dus is er in veel tijdschriften en op de sociale media weer aandacht voor de ouderwetse voorjaarsschoonmaak, die steeds vaker wordt gekoppeld aan een nieuwerwetse opruimactie. Samen met schoonmaaktips, waar ik soms mijn voordeel mee doe. (Geef ik eerlijk toe!)

Aan de slag

Bij het woord voorjaarsschoonmaak krijg ik altijd een beeld voor ogen van de jaren ’50: een huisvrouw in schortje die met een mattenklopper in de weer is. Maar er zijn gelukkig wel een paar dingen ingrijpend veranderd sinds die tijd. Om te beginnen zijn onze huizen veel makkelijker schoon te houden (geen kolenkachels meer, veel gladde vloeren) en hebben we daar ook veel handiger spullen voor. Maar tegelijkertijd is het ook lastiger geworden, want onze huizen staan veel voller, we hebben veel meer spullen dan toen.

Een paar keer per jaar je huis door gaan en wegdoen wat er weg kan, is een altijd goed idee. (Of je nu wel of niet schoonmaakt.) Je kunt het op verschillende manieren aanpakken. Het is belangrijk om een manier te vinden die bij jou, jouw situatie en jouw huis past, zodat je snel resultaat boekt. Marie Kondo, de bekende Japanse opruimgoeroe, wil dat je per categorie opruimt. Dan moet je uit alle ruimtes alle spullen van dezelfde categorie bij elkaar brengen. Wat prima kan werken, maar ik zie het ook als een mogelijkheid (of risico) om afgeleid te raken. Per kamer of ruimte opruimen kan ook. Maak in dat geval een aparte doos of zoiets waar je tijdelijk spullen in kunt bewaren die naar een andere ruimte moeten. Dan doe je dat allemaal in een keer aan het eind van de sessie of de dag.

Kies waar je begint

Wordt alleen al het idee van je huis opruimen je te veel? Kies dan een heel specifieke ‘regio’ in het huis en begin daar: bijvoorbeeld alleen de badkamer, alleen het linkerkeukenkastje, alleen de speelgoedkast. Zelfs je kledingkast kun je in gedeeltes aanpakken: dan doe je eerst alleen de T-shirts, dan de winterkleren, dan het ondergoed. Het toverwoord is altijd: focus. Als je aan een klus begint, maak die dan ook af en weersta de verleiding om tussendoor andere dingen te gaan opruimen. Alleen al daarom raad ik van harte aan: maak je project niet te groot, want dan krijg je het niet af.

Zodra je een beetje ervaring opdoet met het opruimen, wordt het makkelijker, en je gaat de ruimte om je heen waarderen. Dan kun je steeds lastiger klussen aan en kun je uiteindelijk beginnen aan spullen met sentimentele waarde.

En de klus afmaken

Denk vantevoren even na over wat je gaat doen met de dingen die weg kunnen. Marktplaats, kringloop, vuilnis, weggeven aan bekenden? Wat betreft Marktplaats is het ook handig om even stil te staan bij wat je gaat doen als je iets niet kunt verkopen. Kom je dingen tegen waarvan je het niet weet? Schrijf die even op en doe later wat onderzoek/rondvragen naar wat je hiermee kan. Bijvoorbeeld oude fotoboeken of oude bontjassen, die je misschien hebt geërfd. Ik geef alvast een voorzetje: er zijn tegenwoordig leuke apps waar je snel fotoboeken mee kunt scannen (met hele pagina’s tegelijk). Bontjassen mogen worden ingeleverd bij het Leger des Heils, of kun je doneren aan Bont voor Dieren. Heb je een doos voor de kringloop of een zak voor de kledingbak? Breng het meteen weg als dat kan of zet het vast in je auto.

Kun je je opruimactie als een investering zien in je eigen leven, voor een sneller schoon te houden huis, meer gemak om dingen te vinden? Dat geeft je motivatie! Toch lastig? Een opruimcoach kan je komen helpen met een paar uur gestructureerd werken. Kijk voor meer info op www.eskoba.nl.