Enjoy free delivery on all orders over €50

Over Eskoba

Eskoba Professional Organizing werd in 2017 opgericht door Lisette de Jong (1970).

Hier vind je de brochure van Eskoba: Brochure Eskoba_mei 2018.pdf

Waarom Eskoba?

Een escoba in het Spaans is een bezem. Gezien mijn liefde voor Zuid-Amerika (zie verderop) en het feit dat ik Spaans spreek, een logische keuze als bedrijfsnaam.

“Gedurende mijn dienstverband bij een bedrijf in Rotterdam groeide het besef dat ik mijn horizon wilde verbreden. Daarom heb ik van mijn interesse in ordenen en organiseren mijn eigen bedrijf gemaakt. In 2017 heb ik de Basiscursus Professional Organizing gevolgd bij de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers. Daarnaast blijf ik me ontwikkelen als organizer en opruimcoach door cursussen te volgen, vooral op het gebied van senioren.”

“Organiseren, ordenen en opruimen zit in mijn natuur. Ik doorzie heel snel waar ruimte zit en hoe je die goed kunt benutten. En het belangrijkste: het geeft mij voldoening als ik daar andere mensen mee kan helpen. Plus, ik houd van harmonie. In mijn persoonlijke relaties, in de relaties met mijn klanten en in mijn huis. Ik heb ook een grote interesse voor persoonlijke groei en het begeleiden van andere mensen bij hun traject naar verandering en groei. Het past goed bij mijn servicegerichte en empathische instelling."

Hoe gaat Eskoba te werk?

“Van mij kun je een nuchtere, praktische aanpak verwachten, waarbij ik er goed op let dat het tempo bij mijn klant past. Het boekje van Marie Kondo, de Japanse opruimgoeroe, was de laatste tijd nogal ‘hot’. Maar haar methode is volgens mij niet altijd even praktisch. Beter is volgens mij een ruimte of kast uit te kiezen als beginpunt en te werk te gaan volgens het principe: sorteren, afdanken, plek toewijzen, bundelen, onderhouden.”

"Met 24 jaar ervaring als office manager, management assistent en reisbegeleider kan ik zeggen dat ik ruime ervaring heb met time management, archiveren & opruimen en het organiseren van mensen en activiteiten. Agendabeheer heeft voor mij geen geheimen meer. Ik heb heel wat zakelijke verhuizingen gedaan, en ook het kantoor paperless helpen maken. Ik werk inmiddels zo'n twee jaar zo goed als paperless en dat bevalt goed."

“Twaalf jaar lang heb ik de wereld rondgereisd, als reisbegeleider van avontuurlijke rondreizen in Zuid- en Midden-Amerika, en in mijn eentje. Uit de rugzak geleefd, met heel weinig spullen. Maar ik heb in die tijd ook heel veel spullen verzameld. Veel gekregen van klanten, en ook veel gekocht. Veel spullen heb ik gebruikt en waren na een tijd op. Dat was makkelijk. Heel veel dingen heb ik doorgegeven, dat was ook makkelijk. Toen ik stopte, had ik een huis vol souvenirs. Ook echt typisch van die dingen waar je aan gehecht bent want het herinnert je aan een plek, een gebeurtenis. Ik had ze met liefde uitgezocht en aangeschaft. Toch ging dat thuis niet meer, vond ik. Nu wonen mijn schatten bijna allemaal in een vitrinekast, waar ik met veel genoegen elke dag in kijk.”

Kortom, doordat ik 24 jaar ervaring heb in organiseren en ordenen heb ik veel expertise opgebouwd. Waar ik voor ga? Harmonie en overzicht, niet ongezellig!


Lisette de Jong

Oprichter van Eskoba

Professional Organizer

Opruimcoach


Vitrinekast van Lisette
'Het is gewoon een Billykast met vitrinedeuren van Ikea, waardoor mijn leuke souvenirs niet meer door het hele huis verspreid staan, maar stofvrij in mijn pronkkast.'

'Opruimen voor je doodgaat'
Niet iedereen kan gemakkelijk dingen loslaten, laat staan fysiek verwijderen. Daarom kan een opruimcoach van pas komen, omdat die door middel van gesprekken en doorvragen je kan doen inzien waarom je aan bepaalde spullen vasthoudt.

Pleidooi voor een leger huis
Gun jezelf meer rust in je hoofd, ruimte in je huis of kasten. Pak dat energielek aan. Eens flink opruimen helpt goed. Iedereen die dat gedaan heeft, beaamt het.